Menu Sluiten

QuaranTraining: 6 tips om fit te blijven tijdens de coronacrisis

De coronacrisis heeft ook enorme impact op het wielrennen. Zo ligt het wedstrijdprogramma van TALENT Cycling en Biehler Krush Pro Cycling stil. Desondanks is dit geen reden om binnen te blijven zitten. Sterker nog: het is goed om te blijven bewegen! Met wat aanpassingen kan er gewoon getraind worden. In dit blog legt TALENT Cycling-trainer Stefan van Klink uit hoe wij deze dagen trainen en wat jij kan doen.

Tijdens de Omloop Het Nieuwsblad gaf Inez Beijer al het goede voorbeeld 😉 - foto: Cees van 't Geloof

Nu het wielerseizoen flink op zijn kop staat, moeten we creatief zijn met hoe we omgaan met trainingen. Wedstrijden gaan niet door en ook groepstrainingen kunnen niet meer georganiseerd worden. Toch zijn er nog genoeg mogelijkheden om te blijven trainen.

1. Volg de instanties

Er is op internet veel informatie te vinden over wat wel en niet te doen in deze tijden, maar belangrijk is om de richtlijnen te volgen van de instanties die hierover gaan. Voor wielrenners heeft de KNWU de gevolgen mooi op een rijtje gezet. Deze zijn hier te vinden.

2. Verleg je doelen

Zonder wedstrijden en andere evenementen is het soms lastig de motivatie te vinden je trainingen goed uit te voeren. Veel van onze rensters hadden een piekmoment in het voorseizoen gepland, waar ze nu vanaf moeten stappen. Gelukkig duurt het wielerseizoen lang en zullen er aan het eind van het jaar nog veel mooie wedstrijden en tochten volgen.

3. Weet waarvoor je traint

Trainen doe je altijd om beter te worden. Als wielrenner wil je het uiterste uit jezelf halen. Met of zonder koers, dit kan nog steeds! Zolang we kunnen trainen, kunnen we beter worden. Ga op zoek naar andere manieren om jezelf uit te dagen. Gevarieerd trainen helpt in deze periode om het trainen leuk te houden en nog steeds flinke stappen te maken.

4. Ontdek

Mocht je thuis zitten van school of werk dan is dit het moment voor een flink lange fietstocht. Ga op zoek naar plekken waar je nog niet eerder bent geweest. Rustige duurtrainingen zijn in deze periode alleen maar goed, dus neem je tijd om van de omgeving te genieten. Een tool als Statshunters kan hier ook zeker bij helpen.

5. Koers op Zwift

De manier om nog te blijven koersen is via Zwift. In tijden van een eventuele lockdown is dit de manier om toch te blijven trainen en het koersgevoel erin te houden. Indoor trainingen kun je namelijk altijd blijven doen.

6. Volg een trainingsprogramma

De rensters van Biehler Krush Pro Cycling en TALENT Cycling volgen allemaal een individueel trainingsprogramma. Dit geeft hen de focus om goed te blijven trainen en ook in deze periode steeds beter te worden. Het voordeel van wielrennen is dat er altijd getraind kan worden, desnoods binnen. Wanneer je individueel moet trainen, helpen trainingsprogramma’s enorm bij een goede uitvoer. Via de trainingsapp KNWU Fondo kunnen ook recreanten gericht trainen. Probeer dit zeker eens uit!